Strony internetowe w sieci Zagadnienia informatyczne

Domena dla firmy – pl, com czy com.pl?

W okresie ostatnich 20 lat sieć www stała się nierozerwalną częścią naszego życia zawodowego jak i prywatnego. Z każdym rokiem coraz bardziej bliskie prawdy staje się stwierdzenie, że jeśli nie ma Cię w internecie to tak jakbyś nie istniał. Dlatego każde przedsiębiorstwo, które chce mieć stały kontakt z klientami musi zainwestować we własną stronę www. A pierwszym działaniem ku temu jest selekcja i rejestracja domeny.

Jak wybrać najlepszą domenę internetową dla Twojego przedsiębiorstwa?

Wybór domeny, a szczególnie tej, która ma służyć w celach biznesowych, powinien być zaplanowany, zarówno w części dotyczącej rozszerzenia, jak i nazwy głównej. Kiedy decydujemy się na konkretną domenę dla przedsiębiorstwa musimy mieć pewność, iż jest odpowiednia do profilu jej działalności i obszaru działania. To ważne, bowiem jeśli już zaczniemy działania marketingowe związane ze podniesieniem widoczności naszej strony w internecie, ciężko będzie ją zmienić nie tracąc klientów. Jeśli nasza firma działa tylko na terenie Polski, naturalnym wyborem jest zastosowanie rozszerzenia com.pl lub .pl. To najpopularniejsze, ale nie jedyne opcje. Marki o mniejszym zasięgu mogą postawić na rozszerzenie regionalne, np. augustow.pl, katowice.pl czy radom.pl. Z kolei te, które myślą o ekspansji na inne państwa mogą od razu zarejestrować również inne interesujące je domeny państwowe, np. .de (Niemcy), .no (Norwegia) czy .cz (Czechy), jeśli adresują ofertę do mieszkańców danego kraju, albo wybrać bardziej uniwersalną domenę międzynarodową, jak .com – dla całego świata lub .eu – dla krajów Unii Europejskiej. Oczywiście są też rozszerzenia przeznaczone dla witryn nie związanych z prowadzeniem działalności, czyli tzw. domeny funkcjonalne, np. .edu, .org, .gov, .blog.

Odpowiednio przeanalizuj również nazwę główną domeny

Znacznie więcej planowania zabierze na pewno wybór nazwy głównej w domenie. Tutaj trzeba wziąć pod uwagę o wiele więcej czynników. Jeśli firma istnieje już w świadomości klientów, opłaca się użyć ją jako nazwę główną domeny, a jeśli nie, to winniśmy wybrać nazwę wyrazistą, niezbyt długą i przede wszystkim łatwą do zapamiętania, która zarazem jednoznacznie kojarzy się z profilem działalności firmy. Jeśli nie mamy pomysłu na nazwę, sprawdźmy słowa kluczowe związane z daną branżą gospodarki i poszukajmy interesujących asocjacji. Pamiętajmy przy tym, aby wybrana nazwa główna była zgodna z zasadami ortografii (chociaż naturalnie nie będzie zawierać symboli diakrytycznych). Zanim zarejestrujemy domenę użyjmy wyszukiwarki domen i sprawdźmy, czy nie jest ona już zarezerwowana lub czy nie istnieje już strona o bardzo zbliżonej nazwie. Możemy dzięki temu uniknąć niekorzystnych wizerunkowo sporów prawnych.