Dotychczas praca zdalna stanowiła dodatek do pracy w biurze. Zwykle była jakąś formą zachęty dla pracownika. W trakcie utrzymującej się od kilkunastu miesięcy pandemii dla poniektórych home office stał się już codziennością. Lecz nie każdy umie poradzić sobie z takim systemem pracy. Clue stanowi odpowiednia organizacja. Sprawdź parę sposobów, jak zorganizować sobie pracę zdalną.
W związku z aktualnym stanem epidemiologicznym, sporo korporacji zdecydowało się przenieść na systemem pracy zdalnej. Dla odsetka osób, które nie miały wcześniej styczności z takim trybem pracy, efektywna organizacja czasu bywa ogromnym problemem, ponieważ wymusza zastosowanie kilku nowych reguł.
Jak wykorzystać atuty i złagodzić wady związane z pracą z domu?
Po pierwsze warto znaleźć sobie komfortowe miejsce do pracy. W idealnych warunkach jest to gabinet przeznaczony tylko do niej. Ale nie zawsze jest to realne. Częściej posiadamy zaledwie minimum miejsca na postawienie biurka czy stolik i to również się sprawdzi. Kluczowe jest jednak to, żeby strefa pracy była odseparowana od strefy osobistej. Koniecznie należy także zwrócić uwagę na oświetlenie, aby w miarę możliwości było naturalne.
Jak tanio zorganizować miejsce do pracy? Jeśli nie masz w mieszkaniu wygodnego biurka czy krzesła to radzimy rozważyć jego kupno od znajomych albo przejrzeć lokalne propozycje sprzedaży na portalach społecznościowych.
Skrupulatne planowanie dnia pracy
W czasie pracy poza biurem ważna jest dyscyplina i zaangażowanie w wykonywaniu obowiązków. Powinniśmy zachowywać się tak, jak podczas pracy w biurze. Gdy nasze godziny pracy są elastyczne, to zalecamy wybrać te, w których pracujemy najefektywniej. Trzeba pamiętać, aby w godzinach pracy nie planować domowych obowiązków. Efektywną metodą na skupienie się na pracy jest stosowanie techniki Pomodoro, która polega 25 minutowych etapach pracy z 5 minutową przerwą między następnymi zadaniami oraz zablokowanie notyfikacji z mediów społecznościowych.
Home office a dress code
Dzień przesiedziany w szlafroku pomimo, że zdaje się być fajnym pomysłem, może mieć niekorzystny wpływ na terminowe wypełnianie obowiązków. Casualowe ciuchy mogą może być tak komfortowy, że będzie wywoływać stan odprężenia. By temu zapobiec warto zadbać o swoją prezencję, w szczególności jeśli w czasie pracy prowadzone są konsultacje online. Poczujemy się wtedy pewniej.
Zachowanie relacji między współpracownikami
W przypadku trybu pracy na zdalną znikają tradycje biurowe jak codzienne rozmowa przy śniadaniu, wspólny dojazd czy wyjście na obiad. Do zachowania przyjacielskich relacji ze współpracownikami warto wykorzystać popularnych komunikatorów np. Messenger. W razie konieczności omówienia czegoś równocześnie z dużą grupą pracowników, lepiej sprawdzi się zebranie online przez Google Meet, Skype lub Zoom. Jeśli odczuwamy potrzebę rozmowy, warto poruszyć z przyjaciółmi z pracy także tematów prywatnych. W pracy zdalnej nadzwyczaj ważne jest zachowanie komfortu psychicznego, zwłaszcza kiedy sporadycznie spotykamy z innymi znajomymi.